تمام ويژگي هاي ارزشي انسان بر محور عقل و علم او سنجيده مي شود. امام در بينش شيعه كسي است كه در عقل و علم و نيز اعمال ارزشي، سرآمد همه ي خلق است و خداوند بر اساس اين شايستگيهاي واقعي، ايشان را به امامت و پيشوايي ديني و دنيايي برگزيده است.
علم امامان مانند علوم بشري نيست، بلكه همانند پيامبران، از دانشي هستند كه از تعليم الهي برخوردارند.
امام سجاد عليه السلام دربارهي الهي بودن دانش ائمه و گستردگي دامنهي آن مي فرمايد:
به يقين محمد امين (ص) خداوند در زمين بود و چون به ملاقات حق شتافت، اهل بيت او، وارثان وي و امينان خدا در زمين هستند... ما برگزيدگان خدا و اوصياي پيامبريم و از هر فرد ديگر، به قرآن و دين سزاوارتريم. در مراتب عالي دانش قرار داديم و علوم همه پيامبران نزد ما به وديعت نهاده شده است.
دانش و فضايل امام سجاد عليهالسلام چيزي نبود كه فقط دوستان و شيعيانشان بدان معتقد باشند كه حتي منكران مقام ولايت و نيز معاندان خاندان رسالت در مواردي به ناگزير در برابر فضل و كمال ايشان سر تعظيم فرود ميآوردند. چنان كه عبدالملك مروان در پاسخ نامه امپراطور روم درماند و حق را در آن ديد كه نظر امام سجاد عليه السلام را درباره آن جويا شود و پاسخ آن حضرت را به امپراطور روم بنويسد.
منابع: بصائرالدرجات، ص 120-تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 304
نظرات شما عزیزان:
برچسبها:















